RSS
Facebook
Twitter

09 March 2014

PAS beri sokongan penuh kepada Wan Azizah di Kajang

PAS menyokong penuh pengumuman Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengisytiharkan isteri beliau yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon PKR dalam PRK Kajang.
Perisytiharan penting ini dibuat setelah Anwar hilang kelayakan untuk bertanding kerana keputusan bersalah yang diputuskan Mahkamah Rayuan Jumaat lepas.
"PAS yakin pengundi Kajang akan memberi mandat yang besar kepada Datuk Seri Wan Azizah bagi menyatakan sokongan dan simpati kepada tragedi malang yang  menimpa Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS dalam satu kenyataannya.
Wan Azizah diumumkan sebagai calon di Bilik Gerakan Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang di Batu 12 semalam yang diumumkan sendiri oleh Anwar.
Anwar terlucut kelayakan untuk bertanding di kerusi yang dikosongkan penyandang daripada PKR iaitu Lee Chin Cheh selepas Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun atas kesalahan meliwat bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan pada 2008.
Wan Azizah akan berdepan dengan calon Barisan Nasional (BN), Datin Paduka Chew Mei Fun dan Datuk Zaid Ibrahim bagi kerusi berkenaan.
Lee memenangi kerusi DUN Kajang pada Pilihan Raya Umum 2013 (PRU13) dengan majoriti 6,824 undi, menewaskan calon BN Lee Ban Seng dan beberapa calon bebas dalam pertandingan enam penjuru.
"Badan kehakiman diperalatkan Umno untuk menghalang saya sebagai calon.
"Dengan ini saya umumkan Wan Azizah sebagai calon PRK DUN Kajang," kata Anwar dalam majlis itu.
Wan Azizah pernah bertanding atas tiket Parti Keadilan Nasional yang kemudiannya ditukar kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Beliau memenangi kerusi berkenaan selama dua penggal iaitu pada pilihan raya 2004 dan 2008.
Pada September 2008, beliau meletakkan jawatan bagi membolehkan Anwar menyertai semula arena politik sebagai wakil Parlimen. – 10 Mac, 2014.

0 comments:

Post a Comment

  • Blogger news

  • Blogroll

  • About